Felanmälan

Har något gått sönder?

När man bor i en hyresrätt ingår en viss service om något går sönder. Läs här vad som ingår och vad du som hyresgäst fixar själv. Många gånger kan vi guida dig över telefon att lösa felet själv. Är det mer avancerat fel kommer en boservicevärd och hjälper dig och behövs fackmannamässig hjälp av exempelvis elektriker eller rörmokare, har vi upphandlade entreprenörer som vi beställer tjänster av. Du kan slappna av och känna dig som hemma.

Kontakta felanmälan

Digital felanmälan
 
Logga in på Mina Sidor
På Mina Sidor kan du lämna en felanmälan när som helst på dygnet.Du kan då följa statusen på din felanmälan under hela förloppet.

Logga in för att lämna en felanmälan

 
Ring till felanmälan
 
Vardagar mellan kl. 08.00-12.00
Telefon: 08-420 032 07

Ha gärna ditt objektnummer redo. Du hittar det på ytterdörren och på ditt hyreskontrakt (xxx – xxx – xxxx)

 
 
Vid akuta fel

Är du utan el, vatten eller värme?
Beroende på när på dygnet felet inträffar så kontakta oss enligt nedan:

Förmiddagar 08.00-12.00
– Ring felanmälan 08-420 032 07

Akuta fel eftermiddagar 12.00-16.00
– Ring växeln 08-420 032 00

Akuta fel övrig tid
– Ring journumret 020-21 21 12

Exempel på akuta fel

  • Egen elpanna helt ur funktion (gäller Ploglandsvägen, Söderströms väg, Hovgårdsvägen och Slagarvägen/Tegelbrännarvägen)
  • Spis helt ur funktion
  • Utströmmande vatten från vattenförsörjningsledning eller värmesystem
  • Stamstopp som kan orsaka översvämning eller vattenskador
  • Huvudsäkring (FAS) har gått. OBS! Kolla först om det är en propp som gått eller om jordfelsbrytaren löst ut. I så fall är det du själv som ska åtgärda det.

Fel som Ekerö Bostäder åtgärdar

Saker och ting blir slitet och behöver bytas ut efter en tid. De här sakerna byter vi normalt utan kostnad.

  • Vitvaror som kyl, frys och spis. Om någon av dina vitvaror inte fungerar eller inte håller rätt temperatur, ska du först kontrollera säkringar och eventuell jordfelsbrytare. Säkringar köper och bekostar du själv. Om det fortfarande inte fungerar gör du en felanmälan.
  • Problem med el – kontrollera  först dina säkringar och eventuell jordfelsbrytare, innan du felanmäler.
  • Lås, innedörrar, skåpdörrar, skåpluckor m.m.
  • Droppande kranar eller rinnande toalett.

Skadedjur?

Misstänker du att det kan vara vägglöss, kackerlackor, råttor eller andra skadedjur i din bostad eller fastighet? Då är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla det direkt. Kontakta omgående vårt saneringsföretag Anticimex på telefon: 075-245 10 00.
Vid anmälan ska följande uppges:
– Namn och adress
– Försäkringsbolag: SRF
– Var ni har hittat ohyran
– Om möjligt vilken art det gäller alternativt spara ett exemplar i en ask eller dylikt för senare artbestämning.
Det är viktigt att vi snabbt kan börja sanera för att få bort skadedjuren och förhindra att de sprider sig. Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst och sanering ingår, förutom textilier. Därför bör du kontrollera att det ingår i din hemförsäkring.

TV och Internet

Vid fel i bas-utbudet felanmäls det till Sappas kundtjänst på: Telefon 0774-444 744, knappval 1 eller via e-post: hej@sappa.se. Hyresgäster på Adelsö anmäler fel i basutbudet till Telia via deras hemsida https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/tv

Om du upplever problem med din internetanslutning är det viktigt att du gör en felanmälan hos din tjänsteleverantör, oavsett om problemet kan härledas till tjänsten eller vårt nät. Uppdateringar i en pågående felanmälan går direkt via din valda tjänsteleverantör.

Fel du åtgärdar och bekostar själv

Innan du ringer felanmälan kan det vara bra att veta vad det är som ligger på ditt eget ansvar att ordna:

  • Rensa vattenlås
  • Rensa golvbrunnen
  • Avfetta ugnen
  • Frosta av kyl och frys
  • Ersätta säkringar
  • Rengöra köksfläkten
  • Tvätta luftventilerna
  • Byta glödlampor, lysrör och glimtändare
  • Byta proppar
  • Byta batteri i brandvarnare
  • Gäller det TV eller internet kontakta din tjänsteleverantör

Sköt om din lägenhet – det mesta kan du fixa själv

Du kanske vet det redan. Men det finns vissa saker som ligger på dig att fixa i och kring din lägenhet. Sådant som är bra att kunna, som du behöver kunna! En del är självklart, kunskap du har och saker du redan gör. Annat kanske du behöver en påminnare kring.

Här finns 10 snabba lektioner, i korta filmer som visar hur du sköter saker där du bor. Filmerna är textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska (byt språk genom att klicka på kugghjulet, pratbubblan eller de 3 prickarna i Youtube).

Filmer – det här fixar du!