Alla frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna från våra sökande och hyresgäster – och svaren på dem. Frågorna är kategoriserade utifrån olika teman för att underlätta för dig att hitta de svaren du söker.
Sök ledigt
För varje dag du är registrerad i en av våra köer får du en poäng. När en lägenhet, parkering eller förråd blir ledig bildas en kö av de som har anmält intresse för varje sådan. Din köplats avgörs först av vilken prioriteringsgrupp du tillhör, och sedan av antalet poäng du har samlat. Här eller på Mina Sidor kan du ta reda på mer om köerna.
Det är avgiftsfritt att registrera sig i våra köer, oavsett om du söker bostad, parkeringsplats eller förråd. För att behålla din plats i kön och dina poäng behöver du logga in på Mina Sidor minst en gång under en 12-månadersperiod.
Om du inte loggar in inom den tiden raderas din ansökan och alla köpoäng försvinner.
Dina bopoäng kan ha nollställts av två anledningar:
1. Du har fått en bostad hos Ekerö Bostäder och skrivit kontrakt. Då nollställs dina poäng och du måste registrera om dig på Mina Sidor.
2. Du har missat att logga in på Mina Sidor under en 12-månadersperiod och du har därför tappat dina poäng och måste registrera om dig för att på nytt börja om med att samla poäng.
Sök lediga bostäder
Om du har fyllt 16 år och har svenskt personnummer kan du gratis registrera dig i vår bostadskö.
Answer here.
Ja, du kan bli spärrad i kösystemet av två olika anledningar:
1. Du har fått ett kontrakt hos Ekerö Bostäder och du blir då spärrad från att boka intresse på en ledig bostad under ett års tid.
2. Du har svarat nej eller inte svarat alls på tre erbjudanden som du fått under en 12-månadersperiod, och har därför spärrats från att boka intresse på en ledig bostad i ett års tid.
Du förlorar inga poäng utan fortsätter få en poäng per dag under tiden du är spärrad, förutsatt att du loggar in på Mina Sidor minst en gång under en 12-månadersperiod. Efter ett år försvinner spärren automatiskt.
De första 15 sökande med högst bopoäng i sin prioriteringsgrupp erbjuds visning av lägenheten och får möjlighet att tacka ja eller nej.
Om ingen av de erbjudna tackar ja, erbjuds bostaden till nästa grupp sökande i turordning, och ytterligare visning kan komma att hållas.
Om du är bland de med högst poäng i kön till en ledig lägenhet får du e-postmeddelande. Vi skickar inte längre fysiska brev, därför är det viktigt att du har en uppdaterad e-postadress. Du kan även se om du fått ett erbjudande när du är inloggad på Mina Sidor.
Nej, tyvärr. Vi ger inga förturer till bostad hos oss utan följer strikt vårt kösystem där prioritetsgrupp och poäng är avgörande.
Det går inte att ge ett exakt svar på hur lång väntetiden är för en bostad hos oss. Tillgången styrs helt av vilka och hur många bostäder som blir lediga, och hur många som anmäler intresse för samma bostad som du.
Sök lediga parkeringar
Om du är bland de med högst poäng i kön till en ledig parkering får du e-postmeddelande. Vi skickar inte längre fysiska brev, därför är det viktigt att du har en uppdaterad e-postadress. När du är inloggad på Mina Sidor kan du även se om du fått ett erbjudande .
På Mina sidor och fyller i en intresseanmälan för fordonsplats. Du behöver aktivt registrera dig även om du är vår hyresgäst.
Månadshyra för parkering/garage för år 2025:
MC-plats: 277 kr
P-plats utan el: 296 kr
P-plats med el: 415 kr
P-plats med laddstolpe: 553 kr
Carport: 553 kr
Garageplats utan el: 553 kr
Garageplats med el: 664 kr
Garageplats med laddstolpe: 816 kr
Bevakningen av samtliga parkeringsområden sköts av P-Service. Eventuella frågor gällande parkeringsböter ska ställas direkt till P-Service på telefon 0771-77 11 00. Ni kan också ringa P-Service för att anmäla felparkerade bilar i området.
För att säkerställa trygghet, framkomlighet och trivsel gäller följande regler för parkering och fordonsanvändning inom Ekerö Bostäders områden:
Bilplatser och garage
- Bilplatser får endast användas för personbilar i trafikdugligt skick.
- Garage får inte användas som förråd. Den som bryter mot detta riskerar att förlora sitt garagekontrakt.
Parkering i området
- Fordon får endast parkeras på markerade platser. All annan uppställning av fordon inom bostadsområdena är förbjuden.
- Besökare ska använda besöksparkeringarna, som är avgiftsbelagda för att undvika obehörig parkering.
Tillfällig in- och urlastning
- I samråd med Hyresgästföreningen är det tillåtet att köra fram till porten för att lasta i eller ur tunga föremål. Maximal tillåten tid för detta är 10 minuter. Övrig biltrafik inom bostadsområdet ska undvikas.
Ja, du kan bli spärrad i kösystemet om du har svarat nej eller inte svarat alls på tre erbjudanden som du fått under en 3-månadersperiod, och har därför spärrats från att boka intresse på en ledig parkering i ett års tid.
Du förlorar inga poäng utan fortsätter få en poäng per dag under tiden du är spärrad, förutsatt att du loggar in på Mina Sidor minst en gång under en 12-månadersperiod. Efter ett år försvinner spärren automatiskt.
Kundtjänst
Dina bopoäng kan ha nollställts av två anledningar:
1. Du har fått en bostad hos Ekerö Bostäder och skrivit kontrakt. Då nollställs dina poäng och du måste registrera om dig på Mina Sidor.
2. Du har missat att logga in på Mina Sidor under en 12-månadersperiod och du har därför tappat dina poäng och måste registrera om dig för att på nytt börja om med att samla poäng.
Vi besvarar normal mer än 90% av alla telefonsamtal inom i snitt av 40 sekunder. Skicka gärna ett mejl till oss på info@ekerobostader.se om du känner att du har väntat alldeles för länge!
Vår växel (08:00 - 12:00) och intern jour (12:00-16:00): 08-420 032 00
Extern jour (kvällar och helger): 020-21 21 12.
Störningsjouren (nattid, 22:00 - 06:00): 08-706 20 65.
Vår uthyrningsansvarig svarar på frågor gällande alla typer störningar från grannar. Du kommer till vår uthyrningsansvarig när du väljer tonval 2.
Felanmälan
Ja, på Mina Sidor kan du göra felanmälan på många saker i utemiljön, tvättstuga, soprummet och annat.
Bevakningen av samtliga parkeringsområden sköts av P-Service. Eventuella frågor gällande parkeringsböter ska ställas direkt till P-Service på telefon 0771-77 11 00. Ni kan också ringa P-Service för att anmäla felparkerade bilar i området.
Nej, detta klassas som störning. Blir man återkommande störd av sin granne är vår rekommendation att man i första hand tar kontakt med grannen och berättar det. För allvarliga störningar mellan kl. 22-06 hänvisas till Störningsjouren, tele: 08-706 20 65. Om det inte hjälper ska du anmäla störningen oss via info@ekerobostader.se.
Om du som hyresgäst upptäcker eller misstänker att ni har fått in ohyra i lägenheten ska ni omedelbart anmäla detta till Anticimex på telefon 075-245 10 00. Ekerö Bostäder har ett avtal med Anticimex.
Vid anmälan ska följande uppges:
- Namn och adress
- Försäkringsbolag: SRF
- Var ni har hittat ohyran
- Om möjligt vilken art det gäller alternativt spara ett exemplar i en ask eller dylikt för senare artbestämning
Mer information angående eventuella förberedelser mm. lämnas av Anticimex vid anmälan.
Gäller det TV eller internet kontakta din tjänsteleverantör. Uppgifter om detta finns i hyresgästpärmen under fliken "Ditt boende" när du har loggat in på Mina Sidor.
Skapa en felanmälan eller kontakta oss via telefon så fixar vi det kostnadsfritt!
Nyinflyttade hyresgäster
På Mina sidor och fyller i en intresseanmälan för fordonsplats. Du behöver aktivt registrera dig även om du är vår hyresgäst.
På omflyttningsdagen bokar vi en tid för slutbesiktning av bostaden då både avflyttande och inflyttande personer är med. Vår ansvarig för besiktning kontrollerar nycklarna som den avflyttande hyresgästen lämnar ifrån sig och låter därefter den inflyttande hyresgästen kvittera för nycklarna.
Tänk på att inte flytta in några saker och att inte gå in med skor innan du kollat städningen. Är du missnöjd med städningen är det viktigt att vi får en chans att kontakta den tidigare hyresgästen innan du har börjat flytta in eller städa själv.
I alla områden finns hushållsnära källsortering där du kan lämna alla dina sopor i de kärl som finns uppställda. Tänk på att inte lämna dina sopor bredvid kärlen.
Så här gör du adressändring
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).
Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och på dörren till din lägenhet.
Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Du kan enkelt ansöka om autogiro eller E-faktura direkt via din internetbank. När du söker på autogiro var noga med att söka "Ekerö Bostäder AB" och välj kontot med Bg 427-2837, resterande konton används för andra betalningar. När du söker på E-faktura så söker du enbart på "Ekerö Bostäder" när du ska leta fram oss. Då bankerna har olika upplägg på sina internetbanker är det säkrast att du vänder dig till din bank om du har några tekniska frågor. Du kan läsa mer om din Hyra under "Ditt boende" i Hyresgästpärmen.
Hyresgäster
Egna byggnationer är inte tillåtet. Hyresgäster som bor på Slagarvägen/Tegelbrännarvägen, Hovgårdsvägen, Gustavavägen, Söderströms väg, Ploglandsvägen och Vallviksvägen, kan beställa en altan som tillval. Hyrestillägget för tillval Altan är gäller under 180 månader med start en månad efter att montering utförts. Kostnaden för tillvalet hittar du på Mina Sidor under Hyresgästpärmen - Tillval till ditt boende.
Om din lägenhet inte redan har säkerhetsdörr är du välkommen att beställa av oss. En säkerhetsdörr ser ut som en vanlig dörr, men skyddar som en ståldörr. Dörren som vi erbjuder är en europaklassad säkerhetsdörr med motståndsklass 3, vilket enligt Svenska Skydd innebär att tjuvar, ljud, drag, brand mm inte kommer över tröskeln. Isoleringen i dörrblad och tätningen mellan karm och dörrblad gör också att energikostnaden minskar. Säkerhetsdörren finns i två utförande dels för inomhusbruk (trapphus) och dels för utomhus bruk (loftgångar, radhus). Kostnaden för dörren läggs på hyran och gäller från och med månadsskiftet närmast efter installationen. Därefter ingår kostnaden i lägenhetens hyra och omfattas av gällande förhandlingsordning och hyresutveckling. Kostnaden för tillvalet hittar du på Mina Sidor under Hyresgästpärmen - Tillval till ditt boende.
Det är inte tillåtet att grilla med kol- eller gasolgrill på våra balkonger och uteplatser.
Däremot godkänner vi elgrill under förutsättning att du talar med dina grannar så att oset från din grill inte stör.
Vill du hellre grilla med kol har vi i de flesta av våra områden ställt i ordning grillplatser som du som boende kan använda. Använder du egen kol- eller gasolgrill ska den stå så pass långt från fastigheten att oset från grillen inte kan komma in till dina grannar. Det vill säga, inte på eller i direkt anslutning till din uteplats. Tänk på att dina grannar kan uppleva obehag av oset. Allt handlar i slutändan om att visa varandra hänsyn och att ge alla en chans att kunna njuta av sommaren.
Husdjur är mysiga familjemedlemmar, men det finns vissa saker man måste tänka på när man bor i ett flerfamiljshus. Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd § 36 säger: "Husdjur eller andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer."
Sådan olägenhet är t.ex. när en hund står i en lägenhet och skäller stora delar av dagen, eller när en hund upprepade gånger rastas på en planerad gräsyta. Miljö- och byggnadsnämnden kan i båda fallen förbjuda ägaren att ha hund. En utekatt kan ställa till med bekymmer för grannarna genom att förorena i sandlådan eller i rabatter, revirmarkera på bilar, utemöbler etc.
OBS! Hänsyn måste visas till personer som är pälsdjursallergiker samt personer som är rädda för hundar och/eller katter.
Din uteplats och balkong bidrar till områdets trivsel. Därför är det viktigt att du tar hand om dem. Du ansvarar för att hålla rent och snyggt, klippa gräs, rensa ogräs, beskära buskar och häckar samt underhålla trädäck.
Förvaring:
- Uteplatser och utrymmen under trappor är inte för förvaring.
- Förvara lösa föremål som cyklar och barnvagnar i avsedda utrymmen eller i ditt förråd.
Ditt ansvar:
- Håll rent och snyggt.
- Mata inte fåglar, det lockar skadedjur.
- Rensa ogräs och håll stenlagda ytor rena.
- Klipp gräs, buskar och häckar.
- Förvara inte fordon, bildäck, skidor eller gamla möbler på balkongen, loftgången eller uteplatsen.
- Halkbekämpa och snöröj på din mark, exempelvis balkongen eller vid entrén.
- Underhåll träkonstruktioner som altan, plank och staket.
Om uteplatsen inte hålls i gott skick kan vi åtgärda detta och debitera dig för arbetstiden. Upprepad misskötsel kan störa grannar och leda till en störningsanmälan.
Stängsla in din uteplats
- Endast stängsel i grön färg med rektangulära rutor, till en höjd av max 110 cm tillåts. Eventuell tillhörande metallstolpe får ha en diameter på max 35 mm och ska också vara grön, höjden på stolpen ska vara i nivå med stängslet. Stängslet ska vara enkelt att ta ner och får alltså inte vara en fast konstruktion. Kompostgaller fungerar utmärkt.
Byggnationer och insynsskydd:
- Egna fasta byggnationer som staket, skärmväggar och altaner är inte tillåtna.
- Insynsskydd på balkonger kräver skriftligt godkännande från Ekerö Bostäder.
- Paraboler är inte tillåtna.
- Pooler och studsmattor är inte tillåtna på grund av olycksrisken.
Man får inte ändra planlösningen i lägenheten, vilket innebär att det inte är tillåtet att sätta upp en vägg.
När du loggar in på Mina Sidor kan du se uppgifter om din bovärd.
Grovsopor och farligt avfall lämnas på Skå Återvinningscentral.
Alla boende i Ekerö kommun har tillgång till att gratis lämna grovsopor och farligt avfall på Skå Återvinningscentral. Inget passerkort krävs.
Har du saker som är för fina för att slänga och som någon annan skulle ha glädje av? Lämna gärna dem i återbrukscontainern, Återbruket, på Skå återvinningscentral. Samtidigt som du lämnar avfall på återvinningscentralen kan du titta in i återbrukscontainern – Återbruket och se om du själv hittar någonting som du skulle ha användning av.
Har du frågor angående sopsortering kan du ringa till Skå Återvinningscentral. Öppettider och kontaktuppgifter hittar du på Ekerö kommuns hemsida, www.ekero.se.
Det ska det vara lugnt och störningsfritt mellan kl. 22.00 - 06.00. Blir man återkommande störd av sin granne är vår rekommendation att man i första hand tar kontakt med grannen och berättar det. För allvarliga störningar mellan kl. 22-06 hänvisas till Störningsjouren på 08-706 20 65.
Uppsägning
Du blir kontaktad av vår uthyrningsansvarig för besiktning efter att du har sagt upp din lägenhet. Passar inte datumet är det viktigt att du hör av dig till oss omgående för att boka en ny tid.
När du lämnat in din uppsägning börjar vi att söka efter en ny hyresgäst. Vi kommer därför att boka in ett datum för visning av lägenheten med de som erbjuds lägenheten då du visar lägenheten. Hör gärna av dig vid eventuella frågor!
Bra att veta är att Ekerö Bostäder aldrig lämnar ut ditt telefonnummer till sökanden. En lägenhet ligger vanligtvis publicerad på hemsidan i 7 dagar. Därefter påbörjas arbeten med de sökanden med högst bopoäng, vilka kommer att erbjudas visning.
I samråd med Hyresgästföreningen har man kommit överens om att det är tillåtet att köra fram till sin port för i- och urlastning av tyngre gods. Högsta tillåtna tid för detta är 10 minuter. Om en lastning tar längre tid ska det klart och tydligt framgå att arbete pågår vid bilen genom t.ex. meddelande på vindrutan. Bilen måste flyttas undan så fort som möjligt.
Normalt får du en en checklista med städtips i samband med uppsägningen av din bostad. Checklistan finns även att ladda ner på Mina Sidor under - Blanketter. Lägenheten ska vara i bra skick när ni flyttar. Nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan ytterligare städning. All utrymmen som ni förfogat över måste städas såsom lägenhet, förråd, garage och balkong.
Var noga när ni städar. Om ni har slarvat med flyttstädningen kan ni tvingas betala ersättning för hyresvärdens kostnad för en städfirma.
OBS! Kom ihåg att boka tid för nyckelinlämningen i god tid. Som utflyttande hyresgäst lämnar du tillbaka samtliga nycklar hos oss på vårt kontor, Bryggavägen 110, Hus A2, före klockan 12.00 den första vardagen i månaden.
Om nycklarna lämnas över direkt av den avflyttande hyresgästen är det mycket viktigt att inflyttande hyresgäst, inom en vecka, visar upp och kvitterar samtliga nycklar hos Ekerö Bostäder. Detta för att undvika att fel hyresgäst debiteras för eventuellt saknade och/eller felmärkta nycklar.