Under boendetiden

Under boendetiden

Trivselregler

En trygghet med att bo i flerfamiljshus är att man har människor omkring sig. Det hörs ljud från andra, det rör sig i området, det är liv och rörelse. Vi lever alla olika liv, ung som gammal, med eller utan barn. En del är hemma mycket, andra jobbar hela dagen medan vissa jobbar natt. En del är morgonpigga och andra är mer aktiva på kvällen. Som boende i ett flerfamiljshus får man acceptera att grannar kan höras då och då. Både inomhus och utomhus. Självklart ska man visa hänsyn till sina grannar och det finns trivselregler för vad som gäller. Trivselregler som alla får ta del av när de flyttar in hos oss. Blir man återkommande störd av sin granne är vår rekommendation att man i första hand tar kontakt med grannen och berättar det. För allvarliga störningar mellan kl. 22-06 hänvisas till Störningsjour, 08-706 20 65.

  • Det finns en hel del gemensamma lokaler i ett bostadsområde. Därför är det bra med gemensamma regler. Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen, det vill säga trapphus, hissar, tvättstuga, vind, källare, cykelrum osv. Gemensamma utrymmen innebär också delat ansvar.
  • Håll trapphus och loftgångar fria. Dörrmattor, cyklar, pulkor, skoställ och annat, försvårar städning och ökar risken vid olyckor. Ambulanspersonal och brandmän måste kunna komma fram snabbt när olyckan är framme. Hjälp oss att öka säkerheten och trivseln genom att hålla rent och snyggt i trapphuset där du bor.
  • Grillat är gott, men alla uppskattar inte grilloset. I de flesta av våra områden finns grillplatser som du som boende kan nyttja. Om du vill grilla på din balkong eller uteplats ska du använda el-grill eftersom de osar mindre. Det handlar om att visa varandra hänsyn och att ge alla en chans att kunna njuta av sitt boende. Tänk också på brandrisken!
  • Sortera dina sopor på rätt plats och i rätt kärl i miljöhuset.
  • Förvara inte sopor på balkong eller uteplats då detta lockar till sig skadedjur.
  • Mata inte fåglar i bostadsområdet, då fågelfrön som lämnas kvar på marken lockar till sig möss och råttor.
  • Sköt om din uteplats/balkong och håll den ren och snygg så att det är trevligt i området.
  • Bollspel inne i bostadsområden är inte tillåtet utan hänvisas till platser som är avsedda för detta.
  • Tänk på att de flesta arbetar eller går i skola under dagarna och behöver en god nattvila. Därför ska det vara lugnt och störningsfritt mellan kl. 22.00 – 06.00.
  • Respektera dina grannars tvättider i tvättstugan och se till att lämna den i samma skick som du vill finna den nästa gång du tvättar.
  • Pool och studsmatta är inte tillåtet på grund av olycksrisken.

Om dessa trivselregler inte efterföljs kan det vara störande för grannar och omkringboende, vilket kan resultera i störningsanmälan till Ekerö Bostäder.

Till toppen av sidan

Sopsortering

Felaktig sophanteringar kostar väldigt mycket varje år – pengar som skulle kunna komma våra hyresgäster till mycket bättre nytta. Felsorterade sopor och dumpade grovsopor, kostar totalt ca. 350 000kr per år (år 2020) – över en kvarts miljon! Det här är pengar som skulle kunna användas mycket bättre. Om vi alla hjälps åt att se till att sortera våra sopor rätt sparar vi både pengar och miljö. Om du sorterar fel eller dumpar grovsopor, kan du komma att debiteras för detta.

Källsortering
Sortera rätt så kan vi göra mer för dig! När soporna felsorteras eller grovsopor bara dumpas för någon annan att ta hand om, så är det inte gratis. I slutänden är det dina hyrespengar det handlar om.

I de flesta av Ekerö Bostäders områden finns fastighetsnära källsortering. Källsortering ska göras i följande sorteringar:

  • Glasförpackningar (vitt och färgat)
  • Returpapper (tidningspapper, broschyrer, kataloger etc.)
  • Pappersförpackningar (kartong, wellpapp etc.)
  • Plastförpackningar (schampo-, sköljmedels- och ketchupflaskor, plastkassar, chipspåsar etc.)
  • Metallförpackningar (konservburkar, aluminiumformar, kaviartuber etc.)

Matavfallsinsamling
Gröna Påsen är Ekerö kommuns matavfallsinsamling. Samtliga Ekerö Bostäders områden ingår i Ekerö Kommuns projekt Gröna Påsen, ett system för matavfallsinsamling. Det innebär att varje hushåll separerar sitt matavfall i en särskild grön påse, som sedan slängs i sopnedkast/underjordsbehållare på samma sätt som övriga soppåsar.

Detta kan du kasta i Gröna påsen:

  • Alla slags matrester, både råa och tillagade
  • Kött, korv, fisk, fläsk, kyckling och skaldjur
  • Bröd, kex, kakor och bullar
  • Grönsaker, rotfrukter och frukt
  • Kaffesump, kaffefilter, teblad och tepåsar
  • Ris, mjöl och pasta
  • Ägg och äggskal
  • Popcorn och godis

Grovsopor
Grovsopor och farligt avfall lämnas på Skå Återvinningscentral.

Alla boende i Ekerö kommun har tillgång till att gratis lämna grovsopor och farligt avfall på Skå Återvinningscentral. Inget passerkort krävs.

Har du saker som är för fina för att slänga och som någon annan skulle ha glädje av? Lämna gärna dem i återbrukscontainern, Återbruket, på Skå återvinningscentral. Samtidigt som du lämnar avfall på återvinningscentralen kan du titta in i återbrukscontainern – Återbruket och se om du själv hittar någonting som du skulle ha användning av.

Har du frågor angående sopsortering kan du ringa till Skå Återvinningscentral. Öppettider och kontaktuppgifter hittar du på Ekerö kommuns hemsida, www.ekero.se.

Till toppen av sidan

Sköt om din lägenhet

Ekerö Bostäder ansvarar för underhållet i fastigheten och den yttre miljön. Du som hyresgäst har ansvar för att ta hand om din lägenhet och själv lösa enklare fel. Såklart hjälper vi till med större arbeten och fel, men vissa saker behöver du göra själv. Via länken här finns instruktioner och filmer som på ett enkelt sätt visar hur du gör. Det här fixar du!

Ekerö Bostäder ansvarar för större åtgärder och fel i fastigheten, de gemensamma utrymmena samt utemiljön. Du som hyresgäst har ansvarar för att sköta om din hyresrättslägenhet och se till att den håller länge. Vissa saker och fel ska du alltså lösa själv:

  • Rensa vattenlås
  • Rensa golvbrunnen
  • Avfetta ugnen
  • Frosta av kyl och frys
  • Ersätta säkringar
  • Rengöra köksfläkten
  • Tvätta luftventilerna
  • Byta glödlampor, lysrör och glimtändare
  • Byta proppar
  • Byta batteri i brandvarnare
  • Gäller det TV eller internet kontakta din tjänsteleverantör

Viktigt att tänka på i din lägenhet:

  • Du får inte borra eller på annat sätt ta hål i vägg, tak eller golv i badrum eller toalett.
  • Sätta upp skiljevägg i lägenheten.
  • Fästa saker i fasaden.
  • Om du målar om eller på andra sätt ytskiktsrenoverar själv, måste det vara fackmannamässigt gjort. Tänk på att du kan bli tvungen att återställa lägenheten när du en dag flyttar.

Till toppen av sidan

Sköt om din uteplats/balkong

Din uteplats och balkong är en del av hur området upplevs för boende och besökare och därför är det viktigt att du tar väl hand om uteplatsen. Det är du själv som ansvarar för skötseln av din uteplats/balkong. Det handlar om att hålla rent och snyggt, klippa gräs, rensa ogräs, beskära buskar och häckar samt underhålla trädäck. Det är du som vår hyresgäst som är ansvarig för skötseln av din uteplats/balkong och att den hålls i gott skick. För allas trygghet och trivsel genomförs löpande tillsyn av uteplatser och balkonger.

Uteplatser och utrymmen under utvändiga trappor är inte till för förvaring. Det samma gäller din balkong. Lösa föremål, exempelvis cyklar och barnvagnar, ska förvaras i utrymmen avsedda för detta om det finns inom fastigheten, eller i ditt förråd.
Läs mer om regler för uteplats/balkong här

Till toppen av sidan

Förråd

I flera av våra bostadsområden finns möjlighet att hyra extra förråd. Om du är intresserad av att göra det kontaktar du vår uthyrare, Leila Halvardsson, via telefon 08-420 032 04 vardagar mellan kl. 08.30-12.00 eller via e-post leila.halvardsson(at)ekerobostader.se.

Extraförråd har från 2024-01-01 en hyra på 27 kr respektive 48 kr per kvadratmeter och månad. Hyresskillnaden beror på förrådets säkerhetsklass. Ett äldre förråd med hönsnät kostar 27 kr per kvadratmeter och månad, medan nya förråd med nätpanel, så kallade Troax förråd, har en hyra på 48 kr per kvadratmeter och månad.

Förråd i skyddsrum
Du ska vara medveten om att många av förråden finns i skyddsrum. Det är MSB (Myndigheten för Samhällsförsvar och Beredskap) som beslutar om eller när skyddsrummen ska öppnas. Enligt lagen om skyddsrum (2006:545) kan förrådet då behöva ställas i ordning till skyddsrum inom 48 timmar vilket innebär att utrymmet då räknas som allmän plats.

Vid höjd beredskap:

  • Tömning av förrådet skall ske omgående av hyresgäst. I annat fall ombesörjer hyresvärden tömning, ingen förvaring av lösöret kommer att erbjudas.
  • Du kan heller inte ha krav på någon ersättning för ditt lösöre.

Vid eventuell tillsyn och underhåll kan vi behöva tillträde till ditt förråd.

Till toppen av sidan

Rökfria kontrakt

Sedan 2019, blir alla våra nytecknade kontrakt så kallade rökfria kontrakt. Det innebär att du som boende inte får röka i lägenheten, på balkong/uteplats eller i direkt anslutning till vår fastighet. Detta gäller även vid byten, eftersom det även då blir nya kontrakt.

Ekerö Bostäder har som mål att alla våra lägenheter ska vara rökfria i framtiden. Hur lång tid det tar vet vi inte, då det blir rökfria kontrakt först när någon flyttar ut och en ny hyresgäst tecknar ett nytt kontrakt. Rökfria kontrakt kan således innebära att du inte får röka i din lägenhet eller på balkong/uteplats men att grannen får det.

Har du ännu ett kontrakt utan rökfri klausul, ber vi att du tar hänsyn till dina grannar och i möjligaste mån undviker att röka i bostaden eller på balkongen.

Till toppen av sidan

Betala din hyra

Hyran betalas i förskott
Hyran är din viktigaste räkning. Enligt hyreslagen kan du förlora ditt kontrakt om du inte betalar hyran i tid. Betala alltid hyran först och dina övriga räkningar sedan. Senast den sista vardagen i varje månad ska den vara betald. Du kan alltid logga in på Mina Sidor för att hitta fakturans belopp, Plus-Gironummer och OCR-nummer.

Om du inte betalar i tid får du en påminnelse. Om inte den första påminnelsen betalas i tid går ärendet vidare till Inkasso och du kan riskera att förlora ditt hyreskontrakt.

Vill du vara säker på att hyran betalas i tid? Anmäl dig för Autogiro!

Autogiro
Vi vill att det ska vara enkelt för dig att vara hyresgäst hos oss. Därför erbjuder vi dig att kostnadsfritt ansluta dig till Autogiro. Använder du dig av autogirot, kommer din hyresinbetalning att ske automatiskt. Autogiro kan kombineras med e-faktura. Sedan 2017 kan du direkt via din internetbank ansöka om autogiro. Har du inte den möjligheten är du välkommen att kontakta oss via e-post: info@ekerobostader.se eller telefon 08-420 032 00 så hjälper vi dig.

E-faktura
För att göra hyresbetalningen enklare för dig erbjuder vi e-faktura.

Med tjänsten e-faktura istället för att skicka pappersavi kan vi erbjuda avin direkt till din internetbank. En besparing i såväl pengar som miljö. När du anmäler dig till e-faktura får du varje månad dina hyresavier distribuerade direkt till din internetbank. Uppgifter som OCR-nummer, belopp, betalningsmottagare och förfallodatum är redan ifyllda, vilket är smidigt och samtidigt eliminerar risken att du fyller i fel uppgifter. Betalning sker genom att du med några enkla knapptryckningar godkänner e-fakturan.

Bra att veta är att du kan kombinera e-faktura med autogiro så sköter allt sig själv. Anmälan till e-faktura kan du göra genom din internetbank där du söker ”AB Ekerö Bostäder” som betalningsmottagare. Då bankerna har olika upplägg på sina internetbanker är det säkrast att du vänder dig till din bank om du har några tekniska frågor.

Till toppen av sidan

Nycklar och nyckelbrickor

Så här fungerar iLOQ-nycklar
För in nyckeln ända in i låscylindern och vrid om. Om låset inte öppnar sig, tag ut nyckeln ur cylindern och prova igen långsammare eller snabbare. Då nyckeln förs in i låset alstrar låscylindern all den elenergi som cylinderns och nyckelns elektronik behöver. Är införingsrörelsen för långsam eller för snabb förblir cylindern i låst läge.

Hämta nycklar när du flyttar in
Innan du flyttar in kommer du att kontaktas av en besiktningsperson för att erbjudas att tillsammans med avflyttande hyresgäst närvara vid slutbesiktning av bostaden. Vid det tillfället kommer du även att få kvittera ut nycklar.

Skulle det vara en tomställd lägenhet du ska flytta in i kvitterar du ut alla nycklar hos Ekerö Bostäder på Bryggavägen 110, Hus A2 på inflyttningsdagen efter kl. 13.00. Kom ihåg att boka tid i förväg! Inflyttningsdag är alltid den första vardagen i månaden.

Beställ flera nycklar
Vid inflytt får du tre nycklar till din bostad. Vi har under början av 2022 bytt ut samtliga nyckelsystem till iLOQ, ett elektroniskt system. Behöver du fler än de tre nycklarna som ingår kan du beställa det av din boservicevärd till en kostnad av 400 kr/st (utom på nyproduktionen på Wrangels väg/Clas Horns väg där priset är 600kr/styck).

Om du låst dig ute
Om du råkat låsa dig ute måste du vända dig till låssmed som du själv ska kontakta samt får du stå för den kostnaden själv. Ekerö Bostäder öppnar inte lägenheter för hyresgäster av trygghetsskäl. Nästan alla fastighetsbolag i Sverige har tagit bort den servicen för att den utnyttjats av människor som vill ta sig in i andras lägenheter.

Om du tappar en nyckel eller nyckeltagg
Om du har råkat tappa en nyckel måste beställa ny nyckel genom Ekerö Bostäder. Har du förlorat en iLOQ-nyckel eller en nyckeltagg vänder du dig till din boservicevärd för att beställa en ny. Kostnaden för ny iLOQ är 400 kr/st (utom på nyproduktionen på Wrangels väg/Clas Horns väg där priset är 600kr/styck) och kostnad för en ny nyckeltagg är 350kr/styck.

Lämna nycklar när du flyttar ut
Vid utflyttning kommer du att kontaktas av en besiktningsperson för att genomföra en slutbesiktning. Vid besiktningstillfället lämnar du samtliga nycklar till besiktningspersonen som bockar av dem mot den nyckelkvittens du signerat när du tog emot nycklarna.

Alla lägenhetsbyten sker den första vardagen i månaden. Samtliga utkvitterade nycklar och nyckeltaggar ska lämnas före klockan 12.00 på avflyttningsdagen.

Nycklar som saknas
Låscylindern måste omprogrammeras om inte alla nycklar till lägenheten lämnas tillbaka vid avflyttning. Det är en säkerhetsfråga för nästa hyresgäst. Kostnaden för detta får den som flyttar ut stå för.

Till toppen av sidan

TV och internet

I alla våra områden är det TV via fibernätet som gäller. För att kunna se bas-utbudet (SVT1, SVT2, SVT Barn, Kunskapskanalen, SVT24 samt TV4) som ingår i hyran, behöver du en digitalbox. Det är Sappa som är ansvarig för TV-distributionen i våra bostadsområden med undantag för Adelsö där Telia är leverantör. Vid fel i bas-utbudet felanmäls det till Sappas kundtjänst på: Telefon 0774-444 744, knappval 1 eller via e-post: hej@sappa.seHyresgäster på Adelsö anmäler fel till Telia via deras hemsida https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/tv.Det är GlobalConnect som tillhandahåller öppen fiber i våra områden; Telia på Adelsö. Vill du ha fler kanaler kan du kontakta Sappa eller en annan TV-leverantör som GlobalConnect (Telia för Adelsö) samarbetar med. Du kan på GlobalConnects hemsida se vilka övriga samarbetspartners de har både vad det gäller TV, internet och telefoni. Boende på Adelsö kan se Telias utbud här: https://www.telia.se/privat/tv

Egen parabol
Om du vill sätta upp en egen parabol måste du få tillstånd av Ekerö Bostäder som också talar om var du kan placera din parabolantenn.

Några saker att tänka på:

  • Det får inte finnas risk för annans säkerhet eller för skador på fastigheten. Det är hyresgästen som ansvarar för eventuella person- eller sakskador som antennen orsakar.
  • Kolla om hyresvärden kan tillhandahålla en ställning på vilken du kan montera en antenn.
  • Om hyresvärden på grund av reparation av fastigheten begär att antennen med tillhörande anläggning tillfälligt tas bort, är det hyresgästens ansvar att ta bort och eventuellt återmontera på egen bekostnad.
  • Vid avflyttning är det hyresgästens ansvar att på egen bekostnad ta bort anläggningen och återställa fastigheten i berörda delar i godtagbart skick.

Internet
I alla områden finns bredbandsfiber med öppet nät dragen. Det är GlobalConnect som ansvarar för fibern på alla områden utom på Adelsö där Telias öppna nät gäller. Är du intresserad av t.ex. internetabonnemang via din fiberuppkoppling kontaktar du GlobalConnects kundtjänst på telefon på 0200-43 00 00 (vardagar 09:00-16:00 lunchstängt 12:00-13:00) eller via kontaktformulär på deras hemsida.

Boende på Adelsö kontaktar Telia via deras hemsida https://www.telia.se/privat/bredband eller deras kundtjänst på telefon 90 200 (vardagar: 08:00-19:00, lördagar: 10:00-18:00, söndagar: stängt). Det går också bra att gå in på oppenfiber.se och skriva in sin adress och därifrån också få samma information och hjälp hur man går tillväga.

Till toppen av sidan

Ditt inomhusklimat

Vinter
”NÄR SÄTTS VÄRMEN PÅ?” Vintertid får vi på Ekerö Bostäder ofta den frågan. Temperaturen i bostäderna styrs av termostater som automatiskt sätter igång värmen när temperaturen sjunker. Inomhustemperaturen upplevs olika av olika människor. I början på kvällen kan det under ett tag kännas lite svalare än det gjort under dagen då solen legat på. Detta beror på att radiatorerna startar först när termostaterna känner att det lägre gränsvärdet för temperaturen har nåtts och det är först då de börjar arbetet med att värma upp all luft i rummet.

Ventilation
En orsak till att det kan kännas svalt är luftfuktigheten. När det är hög luftfuktighet upplevs temperaturer annorlunda mot vad de faktiskt är. Även om inomhustermometern då visar 20 grader kan det upplevas som om det är svalare. Se till att ventilationsventilerna inte är helt tillslutna. Det måste finnas ett glapp på 1 – 3 mm så att det blir cirkulation på luften i lägenheten. På det sättet undviker man också fuktbildning på fönster och speglar, på grund av kondens – och fukt gör att lufttemperaturen upplevs som lägre än vad den faktiskt är.

Vistelsezon
Ekerö Bostäder har som ambition att temperaturen i vistelsezonen, vid en enkel mätning ska vara 21 grader +/-1 grad. Detta har visats sig vara en temperatur som de flesta människor trivs med och värdet är satt med hänsyn till en balans mellan komfort och miljötänk. Vad är vistelsezon? Definition enligt Boverkets byggregler kap 6: ”Vistelsezon begränsas av två horisontella plan, ett på 0,1 meters och ett annat på 2,0 meters höjd. Samt vertikala plan 0,6 meter från ytterväggar eller andra yttre begränsningar, dock 1 meter vid fönster och dörr.”

Sommar
Vid värmeböljor och höga temperaturer kan det bli väldigt varmt inomhus. Värmeböljor är utom vår kontroll och vi kan tyvärr inte påverka värmen i bostäderna. Enligt Folkhälsomyndigheten gäller inte de allmänna råden för inomhustemperaturer vid extrema väderförhållanden. En värmebölja tillhör den kategorin.

Vi har inte luftkonditionering i våra bostäder, men det finns saker du själv kan göra för att få det svalare och skönare hemma.

Tips för att få svalare inomhus

  • Använd persienner eller dra för gardinerna.
  • Håll dörrar och fönster stängda under dagen för att hålla värmen ute.
  • Vädra på kvällar och nätter då temperaturen är lägre. Försök att skapa drag genom lägenheten om det är möjligt.
  • Testa att fukta ett lakan med kallt vatten och häng det för ett öppet fönster. Då kyls vinden som passerar in genom fönstret.
  • Håll ventiler öppna för att få in frisk luft och hålla igång ventilationen.
  • Tänk på att elapparater alstrar värme.
  • Fläktar kan ge en viss lättnad, även om de inte kyler luften. Använd luftkonditionering för att sänka temperaturen.
  • Behöver du svalka dig akut, använd en fuktig handduk mot kroppen, det kan hjälpa till att kyla ner dig.

Till toppen av sidan

Husdjur och skadedjur

Husdjur
Husdjur är mysiga familjemedlemmar, men det finns vissa saker man måste tänka på när man bor i ett flerfamiljshus.

Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd § 36 säger: ”Husdjur eller andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.” Sådan olägenhet är t.ex. när en hund står i en lägenhet och skäller stora delar av dagen, eller när en hund upprepade gånger rastas på en planerad gräsyta. Miljö- och byggnadsnämnden kan i båda fallen förbjuda ägaren att ha hund. En utekatt kan ställa till med bekymmer för grannarna genom att förorena i sandlådan eller i rabatter, revirmarkera på bilar, utemöbler etc.

Kattägare…

  • När det är dags för rastning, följ med katten ut. Håll den i koppel eller se till att katten inte smiter iväg på egen hand.
  • Gör som de flesta hundägare, plocka upp efter katten. Lägg den förslutna påsen i närmaste hundlatrin/papperskorg.
  • Ta som regel att hålla din katt inomhus från det att den är liten.
  • Ha halsband på katten med ägarens namn och telefonnummer.
  • Hankatter bör kastreras och honkatter steriliseras.
  • Spola aldrig ner kattsand i toaletten. Sanden bildar en propp i rören och täpper till avloppet. Släng sanden i hushållssoporna i en väl försluten påse.
  • Du ansvarar alltid för din katt även om det är en utekatt.

Hundägare…

  • Låt inte hunden göra ifrån sig på områdets gräsytor (gäller även egen uteplats).
  • När det är dags för rastning, gå ut med hunden i koppel eller på annat sätt så att den inte smiter iväg på egen hand.
  • Kom ihåg att plocka upp efter hunden. Lägg den förslutna påsen i närmaste hundlatrin/papperskorg.
  • Ha halsband på hunden med ägarens namn och telefonnummer.
  • Förebygg att hunden inte står och skäller i lägenheten när du är borta. OBS! Hänsyn måste visas till personer som är pälsdjursallergiker samt personer som är rädda för hundar och/eller katter.

Skadedjur
Skadedjur eller skadeinsekter i din bostad eller i fastigheten ska omgående anmälas direkt till Anticimex. De ordnar saneringen och du behöver inte betala något.

Misstänker du att det kan vara vägglöss, kackerlackor, råttor eller andra skadedjur i din bostad eller fastighet? Då är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla det direkt. Kontakta omgående vårt saneringsföretag Anticimex på telefon: 075-245 10 00.

Vid anmälan ska följande uppges:

  • Namn och adress
  • Försäkringsbolag: Stockholmsregionens försäkring AB (SRF)
  • Var ni har hittat ohyran
  • Om möjligt vilken art det gäller alternativt spara ett exemplar i en ask eller dylikt för senare artbestämning

Det är viktigt att vi snabbt kan börja sanera för att få bort skadedjuren och förhindra att de sprider sig. Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst och sanering ingår, förutom textilier. Därför bör du kontrollera att det ingår i din hemförsäkring. Det är viktigt att du exakt följer alla instruktioner du får från Anticimex för att saneringen ska kunna genomföras på rätt sätt.

Till toppen av sidan

Parkering

Som hyresgäst hos oss kan du hyra parkeringsplats (med eller utan eluttag), carport- eller garageplats. Vi arbetar för närvarande med att montera laddstolpar vid alla fordonsplatser. Projektet kommer att vara helt färdigställt 2035. Tillgången varierar i våra områden och ibland är det kö, särskilt till garage och parkeringsplatser med eluttag.

Är du intresserad av att hyra parkering kontaktar du vår uthyrare på telefon 08-420 032 04 mellan kl. 08.30-12.00 eller via e-post. Skriftliga kontrakt upprättas för alla bilplatser. Uppsägningstiden är tre månader från närmaste månadsskifte efter uppsägningsdagen.

Priser för parkeringar
Månadshyra för parkering/garage för år 2024 ser du här:

MC-plats: 277 kr
P-plats utan el: 291 kr
P-plats med el: 406 kr
P-plats med laddstolpe: 553 kr
Carport: 553 kr
Garageplats utan el: 553 kr
Garageplats med el: 664 kr

Regler gällande parkeringsplatser
Bilplatserna är enligt våra hyreskontrakt avsedda för uppställning av personbil i s.k. trafikdugligt skick. Tänk på att bilen ska rymmas inom linjerna för parkeringsrutan. Garagen får inte användas som förråd. De hyresgäster som inte följer dessa regler riskerar att bli av med sitt parkeringskontrakt.

Parkeringsregler i våra områden

  • Säkerhet och trivsel är två viktiga orsaker till att all uppställning av fordon inom bostadsområdena är förbjuden utom på markerade platser.
  • Besökande till våra hyresgäster i området ska parkera på besöksparkeringen. Denna parkering är avgiftsbelagd för att undvika att dessa platser används av obehöriga och till fel ändamål.
  • Trafik inom bostadsområdena ska undvikas. I samråd med Hyresgästföreningen har man kommit överens om att det är tillåtet att köra fram till sin port för i- och urlastning av tyngre gods. Högsta tillåtna tid för detta är 10 minuter. Om en lastning tar längre tid ska det klart och tydligt framgå att arbete pågår vid bilen genom t.ex. tänd belysning, öppen baklucka eller meddelande på vindrutan.

Parkeringsövervakning
Bevakningen av samtliga parkeringsområden sköts av P-Service. Eventuella frågor gällande parkeringsböter ska ställas direkt till P-Service på telefon 0771-77 11 00. Ni kan också ringa P-Service för att anmäla felparkerade bilar i området.

Till toppen av sidan

Tvättstugan

När man bor i flerfamiljshus är ett utrymme som dagligen används av många, tvättstugan. Ta hänsyn till dina grannar och var vänlig lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den nästa gång du kommer.

Boka tvättstuga med tagg
Där det finns elektroniskt bokningssystem i tvättstugan använder du dig av en personliga bokningstagg för att ta sig in i tvättstugan och för att boka en tvättid.

Det elektroniska bokningssystemet har många fördelar t.ex.

  • Ingen kan ta någon annans tvättid
  • Obehöriga kommer inte in i tvättstugan
  • Risken för stölder och skadegörelse minimeras
  • Det hålls rent och snyggt
  • Trygghet och trivsel ökar

Så här fungerar det:
Varje kontraktsinnehavare har kvitterat ut en speciell bokningstagg som fungerar som nyckel in till tvättstugan och som även används när man bokar sin tvättid. Varje tagg är programmerad för respektive lägenhet och kontraktsinnehavare.
Det finns fem pass att välja på under en dag (07-10, 10-13, 13-16, 16-19, 19-22), och man kan boka sig för maximalt sex tvättpass per kalendermånad. Grovtvätt och vanlig tvättstuga kan bokas samtidigt. Endast den som har bokat tvättstugan har tillträde under tvättiden.

Observera! Det är viktigt att passa tvättiden både i början och slutet. Om man inte aktiverar sin tvättid (öppnar dörren med taggen) inom 30 minuter – gäller både vanlig tvätt och grovtvätt – så avbokas tiden automatiskt och någon annan kan boka tiden och använda tvättstugan. Det är också viktigt man hämtar ut sin tvätt i tid dvs. innan nästa tvättpass börjar, eftersom endast den som har bokat tvättpasset som har tillträde.

Det finns tydliga instruktioner uppsatta i tvättstugan om hur bokningssystemet fungerar, men om du har frågor eller problem så kontakta Ekerö Bostäder på 08-420 032 00. Om du tappar bort din bokningstagg får du köpa en ny för 150 kr. Den borttappade taggen spärras i samband med att en ny programmeras. Debitering sker via faktura, och om den borttappade taggen skulle dyka upp igen så återlöses inte den nya.

Här kan du se vilka trivselregler som gäller i våra tvättstugor:

  • Om du bokat en tid och vet att du inte kan ta den, så är det trevligt om du tar bort din bokning.
  • Om tvättstugan står tom 30 minuter in på bokad tid får annan hyresgäst nyttja den tiden.
  • Använd aldrig blekmedel eller färg i maskinerna.
  • Du har inte rätt att använda tvättstugan in på nästa bokade tid, utan var snäll och respektera dina grannars tvättider.
  • Rökning är förbjuden i tvättstugan och i alla gemensamma utrymmen.
  • Se till att lämna tvättstugan ren och städad – precis på det sätt du själv vill finna den.

En liten checklista innan du lämnar tvättstugan

  • Torka av samtliga maskiner både ovanpå och på sidorna.
  • Glöm inte tvättmedelsfacket.
  • Rengör torktumlarens filter.
  • Torka av torkskåpets golv med våt trasa.
  • Sopa och våttorka golvet.
  • Torka av samtliga bänkar.
  • Rengör städmaterialet efter användandet.
  • Se till att fönster och dörrar är stängda och låsta.

Om något fel skulle uppstå på tvättstugeutrustningen eller städmaterial saknas, vänligen kontakta din felanmälan och sätt även en lapp på maskinen du felanmält, så nästa hyresgäst blir uppmärksammad på att maskinen är ur funktion.

Till toppen av sidan

Energispartips

Varje år gör ett genomsnittligt lägenhet (exklusive värme) av med 3000-6000 kWh i hushållsel. När tillgången på el och energipriser är mycket osäkra i dagsläget kan vi alla hjälpas åt att spara.

Små förändringar, som att se till att tvätt- och diskmaskiner är fulla när man kör dem, undvika standby-läget, byta gamla glödlampor mot lågenergilampor och stänga av duschvattnet när du tvålar in dig, kan göra stora skillnader. Du sparar energi utan att det är energikrävande!

Vet du hur energieffektiv du är? Vi har samlat tips för att hjälpa dig att minska din elkostnad och din miljöpåverkan.

Se våra energispartips här

Till toppen av sidan

Felanmälan och jour

När man bor i en hyresrätt ingår en viss service om något går sönder. Läs här vad som ingår och vad du som hyresgäst fixar själv. Många gånger kan vi guida dig över telefon att lösa felet själv. Är det mer avancerat fel kommer en boservicevärd och hjälper dig och behövs fackmannamässig hjälp av exempelvis elektriker eller rörmokare, har vi upphandlade entreprenörer som vi beställer tjänster av. Du kan slappna av och känna dig som hemma.

Felanmälan gör du enklast via Mina Sidor alla dagar i veckan, dygnet runt. Du kan också ringa till felanmälan helgfria vardagar mellan kl. 08.00-12.00.

Läs mer om felanmälan här

Felanmälan TV och Internet
Gäller det TV eller internet kontakta din tjänsteleverantör, läs mer under Tv & Internet.

Jour
Fastighetsjouren Bravida Sverige AB är till för att hjälpa våra hyresgäster vid akuta fel efter kontorstid vardagar dvs mellan kl. 16-07 och helger hela dygnet – telefon 020-21 21 12. Vid akuta fel under Ekerö Bostäders öppettider ska hyresgäster kontakta felanmälan på 08-420 032 07.
Ett besök av fastighetsjouren kostar cirka 2500 kr så är det viktigt att denna service inte utnyttjas i onödan. Om en hyresgäst ringer fastighetsjouren och Ekerö Bostäder sedan gör bedömningen att felet inte var akut, så kan hyresgästen själv få stå för denna kostnad.

Till toppen av sidan

Snöröjning

I samband med snöfall påbörjas snöröjningen vid torrsnö när snödjupet är ca 70 mm och vid blötsnö vid ca 50 mm. Halkbekämpning sker i så nära anslutning som möjligt till plogning eller vid behov och ska vara utförd 4 timmar efter gränsen för påbörjandet. Halkbekämpning utförs med stenflis 2–4 mm. Utförandet sker till snöfallets längd och omfattning.

Jour och beredskapstid gäller för tiden 1 november till 15 april.

Prioriterade ytor
När det snöat prioriterar vi och vår entreprenör att i första hand ploga, skotta och sanda de viktigaste vägarna i samtliga områden. När det är klart fortsätter snöröjningen av gång- och cykelvägar, trappor och andra vägar i områdena.

Snöröjning och halkbekämpning ska ske av gångvägar från kommunal gata, entré-vägar fram till entré-planer, entré-trappor, ramper och nödutgångar, samt till ytor för tillträde till garageportar och parkeringsplatser. Speciellt viktigt är att halkrisken vid trappor och entréer minimeras.

Bor man som hyresgäst i en marklägenhet med egen ingång ansvarar hyresgästen för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.

Observera att parkeringsplatser, utanför garageport samt uteplatser/balkonger inte ingår i snöröjningen!
Hyresgästen ansvarar själv för snöröjning av den egna p-platsen. Den som hyr garage ansvarar för att snöröja 30 centimeter utanför fasad. Det är även hyresgästens ansvar att utföra snöröjning av den egna balkongen och/eller uteplatsen. Om detta sker från en balkong så måste säkerheten för de förbipasserande säkerställas.

Till toppen av sidan

Våra entreprenörer

Ekerö Bostäder har avtal med dessa entreprenörer:

(Uppdaterad 2024-09-23)

Bygg Imola Bygg AB
Målning Arlanda Måleri AB
Golv Ekens Golv AB
El Barkarby Elinstallationer AB
Mark F’sons Allservice AB
Hiss St:Eriks hiss AB
VVS KI Rör AB
Fastighetsjour Bravida Sverige AB
Städ Aktiv Servicepartner

Till toppen av sidan

Hyresgästlokaler

Du som är hyresgäst hos Ekerö Bostäder har möjlighet att hyra de hyresgästlokaler som finns i våra områden. De lokala hyresgästföreningarna disponerar samt hyr ut de lokalerna och har kontaktuppgifter enligt nedan.

Här är kontaktuppgifter för att hyra hyresgästlokaler:

Ekuddsvägen                                            072-739 27 55 (skicka sms så ringer de tillbaka)

Ångbåtsvägen                                           079-143 62 69

Söderströms väg                                      076-272 23 59

Hyresgästlokalen på Wrangels väg:
Då det för närvarande inte finns någon lokal hyresgästförening i detta område sköts uthyrningen av denna lokal direkt från Ekerö Bostäder.

Kontakta uthyrningsansvarig, Leila Halvardsson,
Telefon: 08-420 032 00, välj knappval 1, vardagar mellan kl. 08.30 – 12.00.

Till toppen av sidan

Hyresgästföreningen

Ekerö Bostäder och Hyresgästföreningen arbetar med boinflytande. Målsättningen är att samarbetet ska präglas av information, inflytande och samverkan. Boinflytandeverksamheten riktar sig till alla boende.

Vi samverkar kring kvarterslokalerna för att skapa mötesplatser i våra bostadsområden. De lokala hyresgästföreningarna kan använda lokalen till aktiviteter som skapar trygghet, gemenskap, inflytande och trivsel i bostadsområdet. Hyresgästerna får använda lokalerna för egna aktiviteter och är då ansvariga för lokalen under den tiden. Möjligheten att hyra lokalen för egna aktiviteter omfattar alla hyresgäster i bostadsområdet, inte bara för de hyresgäster som är medlem i Hyresgästföreningen. Kvarterslokalerna administreras av de lokala hyresgästföreningarna.

Till toppen av sidan